رابط کاربری (UI) و تجارب کاربری (UX)، مکمل یکدیگرند
همان طور که گفتیم که تجربیات کاربری و رابط کاربری، دارای تفاوت های عمده ای با یکدیگر میباشند و اصطلاحا دو مضمون منفک و جدا از هم به شمار میآیند البته نکته حائض اهمیت این هست که در طراحی مال، وب سایت طراحی اپلیکیشن در مشهد، و…، هر دوی آنها مکمل هم هستند و فقط هنگامی با یک طرح قشنگ و بدون نقص مواجه هستیم که این دو به یاری یکدیگر آمده و در کنار هم موجب رفتار یک طراحی به یادماندنی شوند.
مبرهن می باشد که یک طراحی UI مورد قبول و خوشایند، نمیتواند یک تجربیات کاربری (UX) دارای نقص را نجات دهد. علاوه بر آن، در شرایطی که که طرح UI نیز دارای نواقص مختلف باشد، یک تجربیات کاربری (UX) بهتر هم نمیتواند هیچ کمکی به مورد قبول واقع شدن، پروژه UI بکند.
بنابراین، هر دو طرحUI و UX باید تماما در راستای انتظارات و نیازهای کاربر انجام شوند تا بتوانند یک طرح بی نقص، کامل، کاربرپسند و فارغ از باگ را ایجاد نمایند. در نقطه پایان تفاوت UI و UX را میاقتدار بهاین صورت خلاصه کرد که کل یک مال UX محسوب میشود و هر بخش از آن را میقدرت UI دانست.
آشنایی با تفاوت های UI و UX در قالب مثال
فرض نمائید قصد خرید تلفن همراه موبایل را دارید و به بازار گوشی فروشان مراجعه میفرمائید. در مرحله نخستین پس از تفحص گوشی های مختلف وارد یک کدام از دکان ها میشوید و با تمرکز به واحد سنجش پولی که برای خرید خود در نظر گرفته اید، از فروشنده تقاضای یک گوشی هوشمند دارای دوربین با کیفیت، حافظه حاذق، سرعت پردازنده عالی و… را میکنید.
زمانی که فروشنده گوشی مبتنی بر با معیارهای گفته شده را مقابل تان قرار میدهد؛ دستکم ۳ یا ۴ مورد از این مدل تلفن همراه در برندهای متعدد را مشاهده میفرمائید. در میان این چندین گزینه، یک کدام از آنها توجه شمارا جلب میکند. چرا؟ چون دارای موادتشکیل دهنده بصری و زیباپسندانه مورد نظر شما میباشد. مثلا رنگ سفید، کاغذ لمسی معدل، دارای ۲ دوربین در پشت صفحه گوشی و…است.
این ارکان بصری که منجر جلب توجه شما نسبت به یکی از برندهای گوشی هوشمند گردیده است، همان زیبایی ظاهری گوشی می باشد که میتواین آن را به UI یا رابط کاربری (بصری – دیداری) تشبیه کنیم.
وظایف طراحان ux و ui چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
همانطور که در قسمتهای قبلی هم توضیح دادیم، رابط کاربری و تجربیات کاربری در عین هم اکنون که تکمیل کننده یکدیگرند، تفاوتهای عمدهای نیز با هم دارند. در این در میان، طراحان ux و ui نیز هر مورد مسئولیتهای خاص خود را دارند که در نهایت با تعامل با یکدیگر، میتوانند به بهترین فایده ممکن برسند. اکنون ممکن میباشد از خود بپرسید که این متخصصین چه مسئولیتهایی داشته و وظایف آنها چه تفاوتهایی با هم دارند؟ در ادامه بیشتر درمورد این گزینه توضیح خواهیم داد.
وظایف طراح تجربه کاربری
کلاً، کسی که در حوزه ux فعال میباشد، رسیدگی و منطق را به روند طراحی اضافه میکند و سعی داراست تا ساختارها و مسیرهای منطقی برای به کار گیری کاربران اخلاق کند. برای آنکه کاربران بهترین تجربیات را از یک متاع داشته باشند، متخصصین ux کوشش میکنند نیاز آنانرا به طور دقیق بشناسند و بهترین پاسخ را برای حل ایرادات بیابند.
فرق ندارد که متاع پایانی، یک سایت، اپ و یا یک وسیله فیزیکی باشد، به هر حالا چیزی که التفات دارد رضایت مخاطب هست. همچنین یک طراح یوایکس این موضوع را به نه می داند که موفقیت او در کارش برابرست با خلق بهترین تجربه برای کاربران! به طور خلاصه، وظایف یک طراح تجارب کاربری عبارتند از:
تدوین استراتژی
تحقیقات کاربر
معماری اطلاعات
آزمایش نمونه اول
نظارت داده