مرجع مقالات طراحی اپلیکیشن

مرجع تخصصی انتشار مقالات طراحی اپلیکیشن

مرجع مقالات طراحی اپلیکیشن

مرجع تخصصی انتشار مقالات طراحی اپلیکیشن

چرا افراد کمتر سراغ برنامه نویسی ios میروند؟

این پرسش تعدادی پاسخ میتونه داشته باشه:
نخستین این که خیلی ها پندار میکنن که برای تایپ کردن اپلیکیشن برای سیستم ادله های  ios مستلزم مک(لپ تاپ های کمپانی apple)است که‌این یک اعتقادوباور غلطه و با مشابه سازی مک روی ویندوز هم میشه برای سیستم ادله ios کد زد و طراحی اپلیکیشن در مشهد درآمدزایی کرد...(همون طور که توی فراگیری های ios کلیک وب سایت از این شیوه مستعمل) دو‌مین برهان این یقین خطا میتونه باشه که دستگاه های iphone معدود می‌باشد و کسی طرحی برای این دستگاه ها نیاز نداره البته زمانی تخصص حصول کردین توی این ضمینه میبینین که دقیقا مغایر این زمینه است و پروژه های بسار متعددی در‌این ضمینه وجود داره...
سو‌مین استدلال اینه که شاید پندار کنیم برای تکثیر برناممون به حساب دولوپر کمپانی اپل نیاز داریم(که برای داشتن این حساب بایستی 99 دلار پرداخت کنیم)که‌این اعتقادوباور هم غلطه و ما میتونیم از برناممنون به طور مجانی خروجی بگیریم و در مایکت های اهل ایران منتشر کنیم که در فراگیری ios کلیک وب سایت میتونیم این شیوه رو خاطر بگیریم....
چهار‌مین ادله شاید شنیدن خبر ها تحریم شدن ما میباشد که نمیتونیم نرم‌افزار های خودمونو در app store در اختیار بگذاریم...خب ما می بایست این نکته رو در حیث داشته باشیم که نرم افزار های اندرویدی اهل ایران هم توی google play زیاد درآمدی ندارن و بیشتر وسعت این درآمد از مایکت داخلی یعنی به عبارتی بازار است...
-آیا مایکت داخلی برای سیستم ادله ios وجود داره؟
به طور طبیعی پاسخ این پرسش مثبت می باشد و ما بعداز تایپ کردن برناممون میتونیم به طور بدون‌پول و یا این که مبلغی برناممون رو توی  sibapp قرار بدیم و درآمدزایی کنیم...
-بازار عمل ios مکان توسعه و گسترش بیشتری دارااست یا این که android ؟
در شرایطی‌که تا به‌این مکان فعالیت مارا دنبال کرده باشین قطعا پاسخ شما بازار شغل ios خواهد بود...
یک کدام از دلایل این پاسخ را میتوان همون نبودن مختصص به تعداد کافی در امر ios دونست..
عامل دیگه میتونه اشباع شدن برنامه نویس ها اندروید باشه که به شدت زیاد شدن...
این اشباع شدن به بازار عمل خسارت خواهد زد به صورتی که پروژه های خیلی هنگفت با مخارج خیلی نادر اجرا می گردند و صاحب کار هم به‌دنبال هزینه ی معدود خواهد بود پس برنامه نویس ها برای این که پروژه رو از دست ندهند ارزش جاری ساختن پروژه رو به شدت زیر میارن
پس اپلیکیشن نویسی ios به جهت ها میتونه بازار عمل رو به توسعه و گسترش تری نسبت به android داشته باشه...
-آیا نرم‌افزار نویسی ios نسبت به android از دید بازار عمل حرفی برای اعلام کردن دارااست؟
مطلقا همین طور می باشد و میشه ذکر کرد خیلی جاها (مواقعی که در صدر با هم مرور کردیم که خیلی هم اساسی بودن)ios نسبت به Android برتری قابل توجهی داره...

طراحی رابط کاربری

برای آغاز ، بیایید view controller را ، برای اکران دادن عکس فرمان پخت ، پیاده سازی نماییم. به Storyboard رفته و یک View Controller را ، از Object library ، درگ می‌کنیم. بعد ، یک Image View ، به آن اضافه میکنیم و ارتفاع و پهنا آن را به ترتیب به 320 و 200 ، تهیه طراحی اپلیکیشن در مشهد و تنظیم می نماییم. در انتها ، یک navigation bar به بالای کاغذ view ، اضافه کرده ، و یک گزینه Bar Button ، به آن اختصاص می‌دهیم. اسم گزینه کلید را ، “Close” ، قرار می‌دهیم. View Controller ، بایستی مشابه تصویر ذیل باشد:
از آن جایی که ، ما می‌خواهیم ، وقتی که مخاطب روی هر عکس امر پخت ، در collection view ، ضربه می‌زند ، view controller را اکران دهیم ، بایستی ، با استعمال از segue ، قسمت collection view را به view controller ، اتصال دهیم. کلید در اختیار گرفتن را فشار داده و نگه می‌داریم ، روی “Recipe View Cell” ، کلیک کرده و آن را به باطن View Controller ، درگ میکنیم. “Model” را برای قسمت style گزینش کرده و شناسه segue را به “showRecipePhoto” ، تهیه و تنظیم می‌کنیم.
در صورتیکه نرم افزار را کامپایل کرده و جاری ساختن نماییم ، وقتی که هر مورد از عکس های امر پخت را تعیین کنیم ، با یک view خالی مواجه خوا‌هیم شد. از آن جایی که طراحی کد را اعمال نداده ایم ، model view controller ، هیچ درکی از عکس تعیین گردیده امر پخت ، نخواهد داشت. به این ترتیب ، یک کلاس نو (تحت عنوان پایین کلاس UIViewControoler) ساخت‌و‌ساز کرده ، و اسم آن را “RecipeViewController” ، قرار می‌دهیم. در Storyboard ، قسمت view controller را که تولید کرده ایم ، گزینش نموده و custom class را روی RecipeViewController ، تهیه می‌کنیم.



در‌پی ، یک اتصال فی مابین image view و پوشه RecipeViewController.h ، ساخت خوا هیم کرد. کلید در دست گرفتن را فشار داده و نگه می‌داریم ، روی image view کلیک کرده و آن را به باطن فولدر “RecipeViewController.h” ، درگ می‌کنیم. اسم متغیر را “recipeImageView” ، قرار میدهیم. پروسه مشابهی را تکرار کرده و یک اتصال با از نوع “action”  ، با کلید close ، برقرار می‌کنیم.



قسمت کدنویسی
برای این که بقیه کنترلرها ، اسم عکس را پاس دهند ، یک خصیصه “recipeImageName”   نیز اضافه می‌کنیم. پوشه RecipeViewController.h ، می بایست مبنی بر کد ذیل باشد:

@interface RecipeViewController : UIViewController

@property (weak, nonatomic) IBOutlet UIImageView *recipeImageView;
@property (weak, nonatomic) NSString *recipeImageName;

- (IBAction)close:(id)sender;
@end
در حین اکران ، RecipeViewController  ، عکس فرمان پخت مشخص و معلوم گردیده را ، در image view ، بار گذاری خواهد کرد. به این ترتیب ، در فولدر RecipeViewController.m ، روال viewDidLoad  را بر پایه ی ذیل تغییر و تحول میدهیم.
- (void)viewDidLoad
{
[super viewDidLoad];
self.recipeImageView.image = [UIImage imageNamed:self.recipeImageName];
}
بسیار عالی! ما طراحی RecipeViewController را کامل شدن کردیم. البته ، هنوز ، یک فعالیت مانده میباشد. چه طور خواهیم توانست مورد گزینش گردیده از collection view را شناسایی کرده ، و اسم عکس آن را به RecipeViewController ، پاس دهیم؟ مشی prepareForSegue:sender: را در RecipeCollectionViewController ، طراحی خوا‌هیم کرد ، که source view controller ، مرتبط با segue  است. فولدر “RecipeBookViewController.m” را تعیین کرده و کد تحت را اضافه میکنیم:

نگاه سریع بر کلاس UIActivityViewController

ممکن میباشد ، فکر کنید که طراحی قابلیت و امکان AirDrop عملکرد متعددی را می طلبد. برعکس ، ما تنها به یک‌سری خط کد ، برای اضافه کردن مدد AirDrop نیاز داریم. کلاس  UIActivityViewController مو جود در iOS 7 سبب میگردد که فعالیت یکدست طراحی اپلیکیشن در مشهد سازی قابلیت و امکان AirDrop در نرم افزار iOS بسیار شل خیس صورت پذیرد. AirDrop در‌این کلاس تاسیس شده است.
کلاس UIActivityViewController یک view controller استاندارد میباشد که یک‌سری سرویس ها استاندارد را مهیا می نماید ، مانند اسکن کردن گزینه ها به clipboard ، اشتراک گذاری محتواها در وبسایت رسانه های اجتماعی ، ارسال گزینه ها از روش Messages و غیره. در iOS SDK ، این کلاس با قابلیت و امکان داخلی AirDrop یاروهمدم میباشد.
درصورتی که ما آرایه ای از شی ها را برای به اشتراک گذاری داشته باشیم. نیاز خوا‌هیم داشت که کلاس UIActivityViewController را با این آرایه شی ها مقداردهی کنیم و آن را در شیت اکران نشانه دهیم:
UIActivityViewController *controller = [[UIActivityViewController alloc] initWithActivityItems:objectsToShare applicationActivities:nil];
[self presentViewController:controller animated:YES completion:nil];
با این دو خط کد ، ما خواهیم توانست activity view را با امکان AirDrop بالا بیاریم. هر فرصت که یک دستگاه در نزدیکی شناسایی خواهد شد ، activity controller به صورت اتوماتیک دستگاه را آرم می‌دهد و در شکل تعیین دستگاه بوسیله مخاطب، جابجایی اطلاعات را هندل می نماید.



به طور از روی اختیار ، قادر خواهیم بود اشکال خاصی از عمل ها را حذف نماییم. یعنی ، ما صرفا می‌توانیم شغل AirDrop را با حذف بقیه شغل ها ، علامت دهیم. برای این فعالیت ، از کد تحت استعمال میکنیم:

UIActivityViewController *controller = [[UIActivityViewController alloc] initWithActivityItems:objectsToShare applicationActivities:nil];

NSArray *excludedActivities = @[UIActivityTypePostToTwitter, UIActivityTypePostToFacebook,
UIActivityTypePostToWeibo,
UIActivityTypeMessage, UIActivityTypeMail,
UIActivityTypePrint, UIActivityTypeCopyToPasteboard,
UIActivityTypeAssignToContact, UIActivityTypeSaveToCameraRoll,
UIActivityTypeAddToReadingList, UIActivityTypePostToFlickr,
UIActivityTypePostToVimeo, UIActivityTypePostToTencentWeibo];
controller.excludedActivityTypes = excludedActivities;

[self presentViewController:controller animated:YES completion:nil];
فعلا activity view controller صرفا آیتم AirDrop را نشانه می‌دهد.



خواهیم توانست از کلاس UIActivityViewController برای به اشتراک گذاری گونه های مختلفی از اطلاعات ، به عنوان مثال NSString ، UIImage  و NSURL به کارگیری کنیم. خیر صرفا قادر خواهیم بود از NSURL برای به اشتراک گذاری لینک و پیوند استعمال کنیم ، بلکه توسعه و گسترش دهندگان این قابلیت را دارا هستند که هر نوعی از پوشه ها را با به کار گیری از file URL جابجایی دهند.

در طرف اخذ کننده ، وقتی که دستگاه اطلاعات را اخذ می نماید ، به صورت خود کار یک اپلیکیشن مطابق نوع داده دریافتی ، گشوده شود. در حالتی‌که یک UIImage منتقل گردیده باشد ، تصویر اخذ گردیده در اپلیکیشن Photos نشان داده می شود. زمانی که یک فولدر PDF انتقال میابد ، دستگاه مقابل ، آن را در Safari گشوده می نماید. در شرایطی‌که صرفا یک شیء NSString به اشتراک گذارده گردد ، اطلاعات در نرم‌افزار Notes اکران داده خواهند شد.

نگاهی بر اپلیکیشن Airdrop Demo
برای این که بتوانیم شعور بهتری از کلاس UIActivityViewController و قابلیت و امکان AirDrop به شما بدهیم ، ما یک اپلیکیشن AirDrop demo خوا‌هیم تشکیل داد. این برنامه بسیار بی آلایش میباشد. هنگامی که نرم افزار فعال سازی می‌شود ، ما یک table view خوا‌هیم مشاهده کرد که بعضا از فولدر ها را مثلا پوشه تصویری ، پوشه PDF و فولدر متنی را لیست نموده است. در content view یک کلید action در کناره بالا و سمت راست از کاغذ اکران وجود داراست. با ضربه زدن بر روی این کلید ، برنامه قابلیت و امکان AirDrop را بالا خواهد آورد و ما قادر خواهیم بود تصاویر یا این که اوراق خویش را با دستگاه های گوشه و کنار به اشتراک بگذاریم.



ما شمارا تشویق میکنیم که برنامه demo را از آغاز بسازید. البته برای صرفه جویی در وقت ، می‌توانید برای استارت عمل ، تمپلت پروژه را ا اینجا download this project template دانلود نمائید. بعد از دانلود ، پروژه را در Xcode گشوده نمایید. Storyboard تصویر ذیل را در آن مشاهده خواهید کرد:



ما تا قبل از اینً ListTableViewController و DocumentViewController را برای شما طراحی کرده ایم. در حالتی‌که نرم‌افزار را کامپایل و اعمال فرمایید ، لیستی از پوشه ها نمایش داده میشود. در صورتی‌که بر روی هرکدام از پوشه ها ضربه بزنید ، محتوای تصویری یا این که سندی آن فولدر اکران داده شود. البته ، کلید Share هنوز طراحی نشده میباشد و این چیزی میباشد که ما قصد داریم در باب آن کلام کنیم.

اضافه کردن امکان AirDrop
در تمپلت پروژه ، ListTableViewController برای اکران دادن لیستی از پوشه ها در یک table view گزینه به کار گیری قرار می‌گیرد ، در حالی که DocumentViewController ، محتوای مدرک را در برگه web view اکران می‌دهد. کلید action در document view با سیاق share: از کلاس DocumentViewController  مرتبط گردیده است. مشی را با کد ذیل بازنویسی می‌کنیم:

کلاس view controller

آیا ما از یک کلاس View controller برای هر دو دستگاه آیفون و آیپد استعمال میکنیم؟ یا این که برای هر مورد از کلاس View controller جدا ای به کار گیری می نماییم؟ به صورت همگانی ، به کار گیری از view controller های غیروابسته برای پلتفرم های متفاوت طراحی اپلیکیشن در مشهد ، معمولی خیس میباشد. چنانچه شل خیس میباشید که View controller ها مانند نمونه تصویر فوق ، یک کدام از باشند ، می‌توانید از کلاس view controller واحدی برای هر دو پلتفرم به کار گیری فرمائید. البته بدانید که هندل کردن کدها در آیفون و آیپد متعدد میباشد.

iOS SDK ماکرو UI_USER_INTERFACE_IDIOM را برای ما مهیا می نماید تا مسیرهای کد شرطی برای حفاظت از خصوصیت های خاص دستگاه ها را ساخت کنیم. این ماکرو به ما اذن می‌دهد که به راحتی نوع دستگاه را انتخاب کنیم. در شرایطی که دستگاه ، یک آیپد باشد ، مقدار رجوع داده گردیده ماکرو ، UIUserInterfaceIdiomPad خواهد بود. در صورتی دستگاه هم آیفون و یا این که آیپد لمسی باشد ، مقدار رجوع و برگشت داده گردیده بوسیله ماکرو UIUserInterfaceIdiomPhone میباشد. عبارت شرطی مبتنی بر کد تحت است:

if (UI_USER_INTERFACE_IDIOM() == UIUserInterfaceIdiomPhone)

{

// Place iPhone/iPod specific code here...

} else {

// Place iPad-specific code here...

}

بیایید شغل را در درون نمونه دنبال کنیم. پروژه Xcode دربردارنده یک کلاس ViewController است که با view controller هر دو نسخه Storyboard آیفون و آیپد مرتبط میباشد.


آغاز ، یک رابطه “Action” در بین کلید Play و پوشه ViewController.h ساخت و ساز میکنیم. action مشابهی را به برای کلیدهای Play در هر دو نسخه Storyboard ها مرتبط می‌سازیم.




در پوشه ViewController.m ، اسلوب play:  را با کدهای ذیل دستکاری می‌کنیم:


- (IBAction)play:(id)sender {

if (UI_USER_INTERFACE_IDIOM() == UIUserInterfaceIdiomPhone) {

// For iPhone

UIAlertView *playAlert = [[UIAlertView alloc] initWithTitle:@\"New Game\" message:@\"Start Playing...\" delegate:self cancelButtonTitle:@\"OK\" otherButtonTitles:nil, nil];

[playAlert show];


} else {

// For iPad

UIAlertView *playAlert = [[UIAlertView alloc] initWithTitle:@\"Game Over\" message:@\"Just ended...\" delegate:self cancelButtonTitle:@\"OK\" otherButtonTitles:nil, nil];

[playAlert show];

}

}

چیزی که ما اجرا دادیم صرفا اکران دو پیام هشدار متعدد در آیفون و آیپد بود. برنامه را مجدد در مشابه سازی آیفون و آیپد  کامپایل و انجام میکنیم. بسته به دستگاه آیتم استعمال ، پیام هشدار مختلفی را اخذ خوا هیم کرد.




نرم‌افزار demo بسیار معمولی میباشد. ولی ، علامت می‌دهد زمانی که می‌خواهیم یک کلاس view controller متداول را به اشتراک بگذاریم ، چه‌گونه قادر خواهیم بود میان گونه های دستگاه ها تمایز قائل شویم.


ساخت اپلیکیشن Universal با به کار گیری از Interface Builder

بسیار بهتر، تا اینجا اصول توسعه و گسترش اپلیکیشن universal را آموختید. پس از Storyboard ، شاید بخواهید که Interface Builder را برای ساخت و ساز رابط کاربری به کار گیری فرمایید. در این زمینه ، ما دو پوشه nib ساخت خوا‌هیم کرد – یکی از برای آیفون و دیگری برای آیپد. پوشه nib آیپد به صورت متداول با modifier دستگاه “~ipad” نمایش داده می شود.


ما وارد جزئیات کد مرتبط با Interface builder نخواهیم شد. ولی معمولاً ، یک قسمت شرطی ، برای تعیین فولدر nib جهت بار گذاری مطابق نوع دستگاه سرازیر داریم. قطعه کد آیتم استعمال به تفصیل تحت میباشد:


+ (id) loadFromXib {

NSString *xibName = NSStringFromClass(self);

if (UI_USER_INTERFACE_IDIOM() == UIUserInterfaceIdiomPad) {

xibName = [xibName stringByAppendingString:@\"~ipad\"];

}

return [self loadFromXibNamed:xibName];

}

فعال‌ساز‌ی تصاویر ، آیکون نرم‌افزار و تصاویر اپلیکیشن

به غیر از دو نسخه از storyboard یا این که Interface builder ، ما بایستی دو نسخه از پوشه های منبع را نیز بسازیم. برای مثال ، در صورتی‌که از تصاویر به کار گیری میکنیم ، ممکن میباشد ما یحتاج باشد که نسخه های گرانقدر خیس (یا این که با وضوح فراتر) را برای پناه از دستگاه های آیپد ، اضافه نماییم. برای نگهداری آسانی مطالب ، ما به صورت خلاصه سه نوع پوشه منبع مثلا تصویر launch ، آیکون برنامه و تصاویر آپ را آیتم کنکاش قرار خوا هیم بخشید.


تصاویر فعال‌ساز‌ی

برنامه های universal  بایستی تصاویر فعال‌ساز‌ی را برای هر دو نوع دستگاه های آیفون و آیپد مهیا کنند. به صورت معمول ، ما می بایست یک نصویر فعال سازی را در جهت عمودی برای برنامه های آیفون و هم اینگونه نرم‌افزار های آیپد به کار گیری کنیم.


نرم افزار های آیفون صرفا به یک تصویر در جهت عمودی نیاز دارا‌هستند ، در حالی که نرم‌افزار های آیپد ، به صورت معمول ، به تصاویر مختلفی در جهت های عمودی و افقی نیاز دارا هستند. به صورت خلاصه ، ما می بایست تصاویر launch تحت را برای نرم‌افزار Universal آماده کنیم:


تصویر فعال‌ساز‌ی برای آیفون غیر از retina (320 در 480)

تصویر فعال‌سازی برای آیفون retina 4 , 4S (640 در 960)

تصویر فعال سازی برای آیفون retina 5 (640 در 1136)

تصویر فعال سازی برای آیپد retina (1024 در 768)

تصویر فعال سازی برای آیپد retina (2048 در 1536)

Xcode 5 قابلیت و امکان Asset Catalogs را معرفی می کند که رئیس تصاویر راه‌اندازی و آیکون آپ ها را بی آلایش می نماید. در نصیب پیکربندی General مرتبط با Target ، بایستی قسمت های App Icons و Launch Images را پیدا کنیم:




روی کلید فلس از Launch Image برای دسترسی به دسته تصاویر launch کلیک می‌کنیم. گروه تصویر راه‌اندازی ، دربردارنده آحاد نمایه های تصویر فعال‌ساز‌ی استاتیک است که نرم افزار در حین راه‌اندازی اکران می‌دهد. ما به آسانی میتوانیم تصویر را از Finder درگ کرده و آن را به image well مطلوب تهیه و تنظیم کنیم


مقایسه اندروید با iOS ؛ کدام‌یک برای شما مناسب تر است؟

 در بالا با یک سوال آغاز می کنیم. چرا از صفت توده برای تلفن همراه اندرویدی البته مفرد برای آیفون استعمال کرده‌ایم؟ در حالتی که شما برای خرید یک تلفن همراه هوشمند وارد بازار گردید از شما خواهند پرسید که موبایل اندرویدی می خواهید یا این طراحی اپلیکیشن در مشهد که آیفون. ولی در‌صورتی‌که از دنیای موبایل‌های هوشمند بی‌خبر باشید احتمالاً برایتان سؤال می‌گردد که‌این دو چه فرق‌هایی باهم دارا‌هستند؟ بازار مالامال میباشد از تلفن همراه‌های مختلف از برندهایی گوناگون با تنوعی بی‌شمار پس چرا کلیه‌ی آن ها در‌این دو واژه و کلمه خلاصه میگردد؟ جواب به‌این سوال در گرو ذکر مفهومی به اسم «سیستم‌ادله» میباشد که فارغ از ارائه تعریفی بی نقص از آن نمی‌قدرت به مقایسه این دو پرداخت. از طرفی توضیح بی نقص این معنا در چارچوب این نوشته ی علمی نمی‌گنجد لذا به‌شکل مختصر تعریفی از آن ذکر خوا‌هیم کرد تا تفاوت تلفن همراه‌های اندرویدی و آیفون برای شما معنی‌خیس باشد. سیستم استدلال چیست؟ سیستم‌برهان به‌طور خلاصه به قابل انعطاف‌افزاری گفته میشود که به وسیله خالق‌ روی هرنوع وسیله‌ی هوشمندی پیاده‌سازی میشود تا مخاطب بتواند از آن به کارگیری نماید. درواقع یک دستگاه هوشمند فارغ از سیستم‌استدلال، وسیله‌ای بی‌سود میباشد که هیچ‌کاری را نمی‌تواند اجرا دهد. وظیفه‌ی سیستم‌دلیل آن میباشد که با رابطه با اجزای درونی دستگاه (مشقت بار‌افزار) بتواند یک دور و اطراف مجازی را به‌وجود آورد که مخاطب بتواند با آن فعالیت نماید و وظایفی که امروزه گذران امورات را سوای داشتن این داشتن این دستگاه‌های هوشمند غیر ممکن نموده است، ایفا دهد. بابیان این مضمون‌ پی می بریم که استدلال این دوگانگی برسر سیستم‌دلیل میباشد البته سؤال آجل که مطرح می گردد آن میباشد که چرا اسم‌هایی که برای تفکیک این دو گروه به‌فعالیت برده می گردد ارتباطی با یکدیگر ندارند؟ «آیفون» اسم تجاری تلفن همراه‌های ایجاد کرد کمپانی اپل میباشد. درحالی‌که «اندروید» اسم موبایل وجود ندارد، اسم سیستم‌عاملی میباشد که روی طیف وسیعی از تلفن همراه‌هایی با مارک‌های گوناگون پیاده‌سازی گردیده است. این درحالی‌میباشد که سیستم‌دلیل تلفن همراه‌های آیفون iOS اسم دارااست ولی به کارگیری از اسم iOS برای تعیین نوع موبایل رایج وجود ندارد. برای جواب بدین سوال نیز مایحتاج میباشد تاریخچه‌ای مختصر از هر مورد را آیتم رسیدگی در اختیار بگذاریم. iOS در سال ۲۰۰۷ استیو جابز، نهاد‌گذار و مدیرعامل قبلی اپل، اولی آیفون را با سیستم‌دلیل iPhone Operating System 1 به بازار معرفی کرد. اسم این سیستم‌ادله به دوران سه سال مراقبت شد، تااینکه با نشر iOS 4 در ژوئن ۲۰۱۰ این اسم به iOS تغییر‌و تحول کرد. سیستم ادله iOS مختص به تلفن همراه‌های آیفون میباشد که حق به کار گیری از آن صرفا در انحصار کمپانی اپل میباشد؛ به‌این معنی که‌این سیستم‌استدلال صرفا روی موبایل‌ های آیفون قابل انجام میباشد. اندروید سیستم‌برهان اندروید برای نخسین بار به وسیله اندی رابین در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در سال ۲۰۰۵ گوگل اندروید را خرید و عرضه سیستم‌دلیل اندروید به سازندگان تلفن همراه‌های هوشمند را استارت کرد. چنین بود که HTC در سال ۲۰۰۸ او‌لین موبایل اندرویدی به اسم HTC Dream را با اندروید 1.0 معرفی کرد. مالکیت اندروید از سال ۲۰۰۵ تا به امروز به کمپانی گوگل وابستگی دارااست. اندروید یک سیستم‌برهان منبع گشوده میباشد که در حال حاضر گوگل توسعه و گسترش‌ی آن را برعهده داشته و کمپانی‌های مختلفی مجاز به استعمال از آن می باشند؛ به‌این معنی که هر آفریننده‌ای قادر است از این سیستم‌استدلال در تولیدات هوشمند خویش به کار گیری نماید و حتی کد آن را سازه بر نیاز و ترجیح‌ خویش تغییر تحول دهد. نوشته‌ی‌علمی‌های مرتبط: تاریخچه بدون نقص اندروید؛ ۱۵ سال با دوستداشتنی‌ترین سیستم‌برهان گوشی چه‌گونه نرم افزار های اندروید را در ویندوز 11 نصب کنیم؟ [یار و همدم با کلیپ] پس با این مقایسه انگیزه این‌که چرا همگی تلفن همراه‌های اندرویدی درمقابل آیفون قرار می گیرند برما آشکار میشود. درواقع تلفن همراه های آیفون تلفن همراه‌هایی میباشند که صرفا با سیستم‌ادله منحصر به فرد کمپانی اپل یعنی iOS عمل می‌نمایند. به عبارتی‌طور که هیچ سیستم‌استدلال دیگری مانند اندروید روی آیفون قابل انجام وجود ندارد، سیستم‌دلیل iOS نیز روی هیچ تلفن همراه دیگری به‌جز آیفون چشم نمی شود. ازطرف دیگر اندروید سیستم‌عاملی میباشد که کمپانی‌های گوناگون اذن دارا هستند روی تولید ها خویش پیاده نمایند و یوزرها با خرید موبایل‌هایی از مارک سامسونگ، شیائومی، هواوی و ... می توانند از سیستم دلیل اندروید سود‌مند شوند. از این‌رو اندروید محصور یه یک موبایل خاص یا این که یک مارک خاص نمیشود.